Köttbulleträning med Orvar

Idag blev de första träningen på länge med orvar. Va hur skoj som helst
Här har vi min loggbok över träningen vi hade.
Här kan du se hur jag bäst lägger upp träningsloggen.


25/10-09 Allmän träning

Planering:

Vad ska jag träna? Trampa, däck och andra trix som snurr
Tid? ca 20 min medans Pappa är ute med Chicago så de inte stör varandra 
Hjälpmedel? Kötbulle, röst, hand, grytunderlägg(den han ska trampa på)
Vart? i vårat vardagsrum

 

Hur gick de?

Tiden hölls bra och vi gjorde bara de vi skulle träna på, med några lek inslag. Trampa tränar jag på för att de är bra att kunna, och de går att få in i flera moment som tex, läggande under gång. Vet inte än om jag ska använda de i klass 1 eller om de kanske inte blir fören de högre klasserna, men det är bra att redan nu lära in. Jag började med att "kasta" iväg plattan en lite bit så att han fick upp en liten jaktlust, detta resultera i att han sprang efter och kasta sig över den och då hamna båda framtassarna mitt på och där klickade jag. vi gjorde om detta ett par gånger och han trampa och kollade sen på mig för att få sitt klick. När detta gick bra gjorde vi lite andra saker emmelanåt och sen så tog jag fram den igen, och de la jag ner den och även då trampade han. Efter ca tredje gången la jag till komandot "trampa" och han förstod fort va det var han skulle göra om man hade med handen som visa riktiningen han skulle åt. När jag kunde ha honom sittandes och lägga plattan framför honom och säga "trampa" och han gjorde de utan problem så nöjde jag mig för idag. 

Varvandes med detta gjorde jag "däck". Jag har ett komando som är "ligg" och de är att han ska ligga ner bara, sen har jag "ligg" och efter de "däck" och då ska han ner med huvudet mellan hans framfötter också. Detta ska jag använda på platsliggningen, då jag inte vill att han ska börja titta på annat eller bli störd. Jag tror på att om han ligger med huvudet ner i backen att han blir mer fokuserad och att de blir lättare att ligga kvar. Jag tränar med att sitta framför honom så att han lägger sig rakt och så har jag godisen framför nosen. Jag vet inte exakt varför jag gör det men de känns som det är bäst för Orvar då han fokuserar framåt på köttbullen och inte på något annat. Har kommit så långt att jag säger "däck" och pekar på backen. Han kan ligga så i några sekunder och hans frikommando är "varsegod".
Sen hade vi testat på att ha köttbulle på nosen, snurrat, ta upp tassen och inte ta godisen när den ligger framför nosen. allt detta gjorde vi för att inte tråka ut honom då jag märker att han tröttnar om man gör samma övning för länge.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0