Loggbok för Projektet

28/10-09 Brukshundsklubben

Planering:
Vad ska jag träna? Jag ska träna kontakt, ingångar, hopp över hinder och att vara lös vid träning.
Tid? ca 30 min med spår som avslut
Hjälpmedel? Kötbulle, röst, leksak och kroppsspråk
Vart? Vänersborgsbrukshundsklubb(vbk)


Hur gick de?

 

När vi kom till vbk så blev jag mycket glad över att de inte var någon annan där. Detta betydde att jag kunde träna på att ha honom lös som planerat. Vi började med att köra kontakt innan jag släppte honom lös, mamma gick iväg med Chicago för att lägga två spår åt de. När jag kände att han hade slutat kolla efter dem och fokusera på mig så släppte jag honom och börja leka och kampa med honom. när jag slutade så försökte han springa iväg efter dem men de gick och få han tillbaka genom rop och viftade med leksak. Efter två sådanna försök att springa efter mamma så blev han mycket duktig och vi tränade på hopp över hinder. jag ställde mig på 2 meters avstånd från hindret, fick in honom i fotposition så träna på snygga ingångar och gud vad duktig han var. Blev mycket chockad då han förstod exakt vad jag ville och satte sig mycket nära och hade fin kontakt självmant. När vi väl kommit in i fotposition så vänta jag på kontakt och när jag hade de så sa jag "stanna" och gick runt hindret för att kalla in. Första gången tog jag hans leksak och lockade och kalas när han kom till mig. Andra gången jag gjorde de så började Chicago skälla i skogen och då kände jag att orvar ville dit och kolla vad som hände så kopplade honom och tog pause. när mamma och Chicago kom så blev han skakig så han fick hälsa och springa av sig den energin han skapat. När vi kunde börja igen så tog vi oss an hopp över hinder igen och denna gången med bara köttbulle. Vi gjorde samma sak innan hindret men när jag kom runt och stod mitt emot honom så sa jag "orvar hit" och när han landat så tog jag fram köttbullen och visa hin honom i fotposition. Detta gick bra och när han satt brevid så blev de kalas med leksak och kamp. men när de inte var lek utan fick sitta och vänta så kom han ihåg att chicago och mamma var en liten bit bort och sprang dit.. detta blev väldigt jobbigt då chicago tycker det är väldigt jobbigt och orvar tycker det är så himla skoj. Detta hände 3 gånger men man kan inte bli profs om de inte sker misstag. Sista gången så såg man på honom i alla fall att han visste att han gjorde fel men att han tyckte de var så skoj.
Vi avslutade med ligg, stanna kvar, medans chicago fick gå runt honom och göra intressanta saker. Han låg kvar i ca 2 minuter och hade kontakt med mig emellanåt, kändes jättebra att han låg kvar även om chicago lockade så.
När detta hade gått så bra och vi har nu tränat ca 30 minuter så bestämde vi oss för att nöja oss. vi gick iväg för att gå spåret som mamma lagt, det gick kanonbra.
En bättre dag kunde det knappats bli, bra väder, kunde ha han lös och kunde träna de jag planera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0