Sökträning

Underbar dag ute i skogen tillsammans med klassen och Orvar.
Vi började med tre utskick och jag vilel se hur han va när han inte fick någon retning eller någon förvarning alls på vad som skulle hända. såklart blev han överlycklig när han fick på sig sitt täcke och insåg att han skulle få arbeta i skogen.
Han hade ett stor sug ut i skogen men är tveksam på om de var själva springandet och sökandet som va roligt eller om han verkligen förstod vad de va vi ville att han skulle göra. Han hitta alla figguranter utan hjälp men vi snurra lite innan. Men ja var nöjd med tanke på att vi inte har tränat något sen sportlovet och då va de på apellplan.
Efter lunchen och att jag fått figga och kolla på de andra ekipagen så blev jag mer inspirerad och taggad.

Så nästa gång så följde jag och Orvar med ut och lämnade figuranten och sen gick tillbaka samma båge och ställde oss på stigen denna gången var han mer fokuserad och förstod exakt vad de va han skulle göra. Detta gjorde ja på de två första utskicken och han gick klockrent. Figguranten låg på fulldjup som är 50m och han hade enormt bra fart. Så på tredje skicket bestämde ja mig för att strunta i hjälpen och låta figguranten lägga sig på 20m djup och han hade fortfarande samma sug och fokus men han sprang ut och fick stanna upp för att se om han fick upp någe i vinden. Han fick inte de så han sprang 10 m till höger, här fick han en klar vittring och sprang rakt till figguranten.
Jag är mycket nöjd då mitt huvudmål nu är att han ska förstå vad de är han skall göra och få upp ett sug på att hitta någon och inte på att springa runt som en buse.

I övrigt så har han lugnat sig på de sättet att han inte stressar lika mycket och när han ligger och väntar så e han hur duktig som helst och han sköter sig utmärkt.

På slutet så passade jag på att göra lite systemövning, de första två skicken gick inte så bra då han tog segervarv och lukta på löptikfläck. Men efter han insåg va de va han skulle göra så gick han klockrent.
En toppenn dag som inte kunde gått bättre, nu blir de ut igen om två veckor.

Här är de på väg ut och söka. Orvar är taggad.



Kommentarer
Postat av: Denise Magnusson

Och detta inlägget har jag ju missat! Va roligt att ni har så kul tillsammans :D Klart han är duktig killen med sån förutsättning med två bra föräldrar, en super matte och en underbar mormor :)

2010-05-19 @ 20:16:51
URL: http://tibridge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0